«شاخه زیتون» خونین




گروه جهان/     کردهای سوریه دو روز سخت را پشت سر گذاشتند. آنها در عفرین تحت فشار ارتش ترکیه و ارتش آزاد که تحت حمایت آنکارا است، قرار داشتند و در دیرالزور نیز هدف حملات داعش قرار گرفتند. در این حملات 30نفر از کردها که در بین آنها غیر نظامیان نیز مشاهده می‌شد، کشته شدند. دولت سوریه نیز نسبت به این عملیات واکنش نشان داده است. بشار اسد دیروز این عملیات را حمایت از تروریسم دانست.


به گزارش «ایران» به نقل از اسپوتنیک، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در دیدار با کمال خرازی، رئیس شورای راهبرد روابط خارجی ایران، با بازخوانی سیاست‌های ترکیه در 6 سال گذشته در قبال مسائل داخلی سوریه، گفت: حمله ترکیه به عفرین، در ادامه سیاست های این کشور در حمایت از تروریست ها در سوریه است.
وی در حالی این اظهارات را بیان داشت که ترکیه در سال های گذشته متهم به حمایت از داعش بوده است. هم اکنون نیز این کشور با همکاری ارتش آزاد سوریه که از مخالفان مسلح دولت اسد است، عملیات عفرین را کلید زده است. ارتش آزاد نیز اعلام داشته در این عملیات 25 هزار نفر از نیروهای این ارتش شرکت دارند.
به گزارش «ایران» به نقل از خبرگزاری الجزیره، ترکیه اعلام کرد که حملات هوایی و زمینی‌اش را به سمت شهر کردنشین عفرین روانه کرده است. سخنگوی یگان‌های مدافع خلق هم در مصاحبه‌اش با خبرگزاری فرانسه گفت، در نتیجه حمله هوایی ارتش ترکیه، 10 نفر کشته شده‌اند که 7 نفرشان غیرنظامی بودند و یک کودک هم در میان کشته شده‌ها است. در همین حال منابع کردی از انهدام دو تانک ارتش ترکیه در اطراف روستای شران در حومه شهر عفرین در حومه شمال غربی حلب خبر دادند. حزب اتحاد دموکراتیک هم اعلام کرد حملات هوایی ترکیه، باعث زخمی شدن دست‌کم 25 نفر شده است و بعدتر هم اعلام شد که 4 سرباز ترکیه‌ای در روستاهای حوزان و زیوان کشته شده‌اند. با وجود این خود ارتش ترکیه با انتشار بیانیه‌ای گفت: «تمام کشته‌شدگان و زخمی‌ها تروریست بوده‌اند». در ادامه این بیانیه، ارتش ترکیه اعلام کرد که 108 هدف از 113 هدف تعیین‌شده در روز شنبه بمباران شده‌اند. شنبه ترکیه گفت: «عملیاتی به نام شاخه زیتون علیه مواضع کردها در عفرین اجرا خواهد شد که هدف از آن، حفاظت از مرزهای ترکیه، پاکسازی شبه‌نظامیان کرد و تروریست‌ها و دفاع از حق مردم سوریه در برابر کردها است.» پس از آن، بینالی ییلدریم نخست‌وزیر ترکیه، در شبکه تلویزیون دولت ترکیه حاضر شد و از عملیات موفقیت‌آمیز این کشور در نابودی «تقریباً تمام اهداف تعیین شده که متعلق به کردها در شمال سوریه بودند»، خبر داد و در ادامه اعلام کرد که از روز یکشنبه، حملات زمینی علیه مواضع کردها هم‌راستا با حملات هوایی عملیاتی خواهند شد و چند ساعت بعد، رسانه‌های محلی گزارش دادند که تانک‌ها و پرسنل نظامی ترکیه وارد خاک سوریه شده‌اند. البته ییلدریم این تصمیم را به «شرایط و تحولات» مشروط دانسته بود اما از آنجا که چندان به نتیجه رایزنی‌ها خوشبین نبود، تانک‌های ترکیه را وارد عفرین کرد. اما بمباران ترکیه تنها اقدام نظامی علیه کردهای سوریه نیست. ساعاتی پس از اعلام خبر حملات هوایی ترکیه بر مواضع کردها، داعش نیز خبر داد، علیه نیروهای سوریه دموکراتیک وارد جنگ شده‌ و حومه شرقی دیرالزور را مورد حمله قرار داده‌ است. اعماق، خبرگزاری رسمی این گروه تروریستی طی گزارشی درباره این عملیات نوشت که شهرک غرانیج و روستاهای البحره و البحره شرقی مورد هدف قرار گرفته‌اند و بر اثر حملات، تاکنون 20 نفر کشته شده‌اند. مانند رسم همیشگی رسانه‌های متعلق به داعش، فیلم‌ها و تصاویری از حملات نیروهای تروریستی هم منتشر شد. هم‌راستا با حملات ترکیه و داعش به عفرین، گزارش‌ها حاکی از این است که ارتش آزاد سوریه هم نتوانسته منفعلانه اوضاع را تماشا کند و خود نیز وارد پیکار شده است.
به گزارش ایسنا، یگان‌هایی از ارتش آزاد سوریه ورود به مناطق تحت تصرف یگان‌های کرد در منطقه عفرین در مجاورت مرزها با ترکیه را آغاز کردند. همچنین رسانه‌های ترکیه‌ای گزارش دادند ارتش ترکیه با حمایت نیروهایی از ارتش آزاد سوریه ورود به منطقه عفرین را آغاز کرده است. از سوی دیگر، ۵۰۰ شبه نظامی از نیروهای امنیت مرزی که ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری امریکا قصد تشکیل آن را در شمال سوریه دارد، آموزش نظامی خود را تکمیل کردند. آنها با لباس‌هایی نظامی و اسلحه به دست در مراسم فارغ‌التحصیلی خود حضور پیدا کردند تا از اجرایی شدن تصمیم ترامپ خبر بدهند.
 رایزنی رهبران جهان درباره سوریه
با شروع درگیری‌های تازه در عفرین، تماس‌های تلفنی رهبران جهان با یکدیگر هم آغاز شد. مولود چاوش‌اغلو وزیر خارجه ترکیه، با رکس تیلرسون وزیر خارجه ایالات متحده، تلفنی گفت‌وگو کرد. از سوی دیگر رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه نیز همتایان روس و امریکایی خود را در جریان عملیات کشورش در شمال سوریه گذاشته‌ است. وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد نیروهایی که در حوالی شهر عفرین سوریه مستقر بودند، پس از آغاز بمباران، مواضع خود را تخلیه کردند. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و تیلرسون نیز در رابطه با اوضاع شمال سوریه با یکدیگر صحبت و بر ضرورت حمایت سازمان ملل بر حل بحران سوریه تأکید کردند. یک روز پس از حملات ترکیه در عفرین، وزارت دفاع روسیه بیانیه‌ای را درباره نقد این تصمیم و نقش واشنگتن در جنگ‌افروزی در منطقه، منتشر کرد. به گزارش «ایران» به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روسیه، امریکا را به ارسال تسلیحات جدید و پیشرفته برای کردهای سوریه که باعث خشم ترکیه و حمله به عفرین شد، متهم کرد. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای نوشته: «موضع غیرمسئولانه امریکا در سوریه روند صلح و گفت‌وگوهای صلح سوریه در ژنو، را از بین برد و بر ناآرامی‌های منطقه افزود.»
دعوت کردها به بسیج عمومی
کردهای سوریه تلاش می‌کنند تا با تمام قوا در برابر بمب‌هایی که از سه جبهه بر سرشان می‌ریزد مقابله کنند. در همین راستا، یگان‌های مدافع خلق کرد هم اعلام کردند که برای دفاع و مقاومت از مواضع خود، از زنان و مردان ساکن در شمال سوریه می‌خواهند که در جنگ علیه ترکیه به آنها ملحق شوند. به گزارش «ایران» به نقل از خبرگزاری رویترز، در بیانیه این گروه آمده است: «ما از مردان و زنانی که شاهد تجاوزهای ترکیه به عفرین هستند، خواهش می‌کنیم تا به جبهه‌های ما علیه این اقدامات بپیوندند و همان‌طور که در مبارزات قبلی علیه این کشور ایستادگی کردیم، این بار هم شریک پیروزی ما باشند».هفته گذشته امریکا با انتشار خبری، اوضاع سوریه را که بعد از سقوط داعش رفته‌رفته در حال بهتر شدن بود، بار دیگر آشفته کرد. ایالات متحده گفت که «برای حفاظت از مرزهای سوریه» نیرویی متشکل از 30 هزار سرباز تشکیل می‌شود که تحت فرماندهان نظامی امریکا آموزش ببینند. بیشتر اعضای این نیرو را کردهای سوریه تشکیل می‌دهند که ترکیه آنها را دشمن امنیت و حکومت خود می‌داند. به محض اعلام این خبر ترکیه هشدار داد که اگر امریکا چنین کاری بکند، عملیات سپر فرات را بار دیگر اجرا می‌کند و کردها را به عقب می‌راند.